Bilgisayar oyunları için RTÜK’ün ‘akıllı işaretleri’ne benzer bir uygulama geliyor. ‘Yavru İşaretler’ adı verilecek sistem, hangi oyunun hangi yaş grubu için uygun olacağına yönelik rehber niteliğinde olacak.
Melih Bayram Dede // Bilgisayar oyunlarındaki şiddetten küçük yaştaki çocukları korumak için, oyunların yaş grubu ve içeriklerine göre sınıflandırılması için çalışma yapılıyor. Bu çalışma ile, hangi oyunun hangi yaş grubu için uygun olacağına dair RTÜK işaretlemesine benzer bir işaretleme uygulamaya sokulacak.
Turizm Bakanlığı öncülüğünde İstanbul Telif Hakları ve Sinema Müdürlüğü’de geçtiğimiz günlerde yapılan bir toplantıda ‘Yavru İşaretler Sınıflandırma Sistemi’ adı verilen uygulamanın temel kriterleri belirlendi.
Bu toplantıya Başbakanlık Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürü Doç. Dr. Ayşen Gürcan, Tüm İnternet Evleri Genel Başkanı Yusuf Andiç, Turizm Bakanlığı Telif Hakları ve Sinema Genel Müdürlüğü Değerlendirme ve Sınıflandırma üst ve alt kurulu üyeleri ile Marmara ve İstanbul Üniversitesi’nden uzman psikologlar katıldı.
SOMUT ATMA ADIM ZAMANI
Başbakanlık Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürü Doç. Dr. Ayşen Gürcan, toplantıda oyun sektörünün çok hızlı geliştiğini belirterek, ebeveynlerin bu hızlı büyümede bilinçlendirilmesi gerektiğinin altını çizdi. Özellikle kontrolsüz şekilde satılan ve oynatılan oyunların zararlarının tespit edilerek önlemler alınması gerektiğini ifade eden Gürcan, 6 aydır bu proje üzerinde önemli mesafe kat ettiklerini, somut adımlar atılmasının zamanının geldiğini ve özellikle Turizm Bakanlığının vermiş olduğu desteğin anlamlı olduğunu belirtti.
30 MİLYAR DOLARLIK PAZAR
Tüm İnternet Evleri Genel Başkanı Yusuf Andiç de toplantıda ABD ve Avrupa’da bilgisayar oyunlarının sınıflandırılması ve zararlı oyunlardan çocukları korumak için alınan önlemler hakkında bilgi verdi.
Yavru İşaretler Sistemi olarak adlandırılan ve oyunların hangi yaş ve içeriğe göre sınıflandırılması gerektiğinin yer aldığı rapor katılımcılarla paylaşıldı. Oyun sektörünün Dünyada 30 milyar dolarlık bir hacme sahip olduğunu, Türkiye’de ise bu rakamın şuan için 30 milyon dolar seviseyinde seyrettiğini ifade eden Andiç, sektörün başı boşluktan mutlaka kurtarılması gerektiğini söyledi.
OYUNLAR KÜLTÜR YAYMA ARACI
Üreticilerin kendi kültürlerini dünyaya oyunlar vasıtası ile yansıtma gayreti içinde olduklarını ve birçok oyunda art niyetli uygulamalarında yer aldığını ifade eden Tüm İnternet Evleri Genel Başkanı Yusuf Andiç, ticari amacın dışında oyunlarda ideolojik çatışmaların yaşandığını, toplumların yönlendirilmeye ve yanlış bilgilendirilmeye çalışıldığını özellikle genç yaşta bu oyunları oynayanların rahatlıkla kandırılabilidiğini dile getirdi.
Ülkelerin oyun sektörünün önemini kavradıkları hatta bir çok ülkenin üreticilerini maddi olarak teşvik ettiği, ülkemizinde bu konuda adımlar atması gerektiği dile getirildi.
HANGİ YAŞ GRUBUNA HANGİ OYUN
Başbakanlık Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürü Doç. Dr. Ayşen Gürcan, Türkiye İnternet Evleri Genel Başkanı Yusuf Andiç ve Türkiye İnternet Evleri Denetleme Kurulu Üyesi A. N. Serdar Akyay tarafından hazırlanan Yavru İşaretler Sınıflandırma Sistemi’nde oyunlardan etkilenme düzeylerine göre yaş grupları, 3, 7, 12, 16 ve 18 yaş olmak üzere beş grupta ele alındı.
Zararlı etkileri olabilecek içerik alanları ise, şiddet ve korku, cinsellik ve örnek oluşturabilecek olumsuz davranışlar (ayrımcılık, alkol ve sigaranın aşırı kullanımı, madde kullanımı, yasa dışı davranışlar ile kaba konuşma, küfür, ırkçılık) olarak belirlendi.